• Destinationmakers.nl

Citymarketing: wie kiest wordt gekozen


Omdat het alweer even geleden is dat we zelf op school zaten, houden we onze kennis op andere manieren bij. Bijvoorbeeld tijdens het afgelopen Nationaal Congres Citymarketing in Eindhoven. Het thema was Transformatie en Eindhoven was zelf het voorbeeld. Niet de meest toeristische plek op aarde, maar Eindhoven doet het goed. De stad heeft een economische groei van 4,3% tegenover landelijk 3%.


Keuzes maken

Het geheim is een duidelijke en strategische keuze. Eindhoven heeft gekozen voor technologie, design & kennis (TDK), omdat dat is wat Eindhoven uniek maakt. Deze speerpunten zijn verweven in alle evenementen en acties in de stad met als gevolg een optimale herkenning voor de toerist. Zo is de jaarlijkse marathon niet zomaar een rondje door de stad, maar loopt deze nu over de hightech Brainport Eindhoven en worden de deelnemers met allerlei technische snufjes gemonitord op hun prestaties. ‘Citymarketing is vasthouden aan de keuzes die je maakt en focus houden’, aldus burgemeester John Jorritsma.


Overtourism

Is toerisme dan de heilige graal? Dat was de vraag van Ilja Leonard Pfeiffer, schrijver van het boek Grand Hotel Europa, woonachtig in Italië en aanwezig op het congres in Eindhoven. In zijn boek is ‘overtourism’ een belangrijk thema en hij illustreerde dat aan de hand van Venetië. In 1400 had deze stad 200.000 inwoners en nu nog maar 50.000. Tegenover 30 miljoen toeristen. Vooralsnog… Het probleem van Venetië is dat de stad geen alternatief meer heeft, geen reële economie. De balans is zoek. Een groot verschil met Amsterdam, waar naast het toerisme, ook de bevolking en de economie nog steeds groeien.


Conclusie

De overheid moet een partij blijven bij de ontwikkeling van toerisme in een stad of een regio en dit niet overlaten aan de vrije markt. En niet te vergeten de inwoners betrekken bij hun plannen. Een mooi voorbeeld is het recente besluit van Berlijn, om de toeristische trekpleister Checkpoint Charlie aan te passen. Het Disneyachtige karakter moet verdwijnen en plaats maken voor een plek met een museum dat recht doet aan de historische betekenis van de voormalige grensovergang tussen Oost en West-Berlijn. Ook hier worden dus duidelijke keuzes gemaakt.

#citymarketing #nationaalcongrescitymarketing #eindhoven

38 keer bekeken

IK WIL GRAAG DE NIEUWSBRIEF

  • LinkedIn - Black Circle
  • Destinationmakers.nl

© 2019 DESTINATIONMAKERS.nl

web: mstudioos.nl   fotografie: fotogenoten.nl